www.elektronikalabor.hu

Elektronika Labor


Akku csepptöltő

A gépjárműveinket igen sokféle módon, sokféle célra használjuk. A járművek beindításához megfelelő energiával rendelkező akkura van szükség minden időjárási körülmény között. Bizonyos járműgyártók ezt két akkumulátorral biztosítják.
Minél több elektronika van az autónkban, annál valószínűbb, hogy ez a nyugalmi (leállított jármű) áramfelvétel kismértékű növekedését eredményezi. Nagy valószínűséggel egy riasztó is fog működni kb. 10-20mA áramfelvétellel, és még némi önkisüléssel is számolnunk kell.
Természetesen, ha naponta több órát autózunk (nem a kilométer számít), ez nem okoz problémát. Előfordulhat azonban több okból is, hogy esetleg egy-két hétig sincs használva a jármű. Télen, főleg szabadban parkoló autónál bizony már izgulhat az ember indításkor.
Érdemes tudni, hogy nem minden autót szabad betolni!
Az akku töltési ideje gyakorlatilag a motor működési idejével egyezik meg. Mindenki átgondolhatja, hogy ez mennyi töltést biztosít saját akkujának. Tipikus akkutöltés a névleges áram tizedével, 14 órán keresztül.
A töltöttség szinten tartására, sőt javítására a csepptöltés a legjobb megoldás. Mellékhatásként, még az akku szerkezetét is regenerálja, megnövelve ezzel élettartamát.

cseptolto (6K) A baloldali ábrán látható egyszerű áramgenerátor tökéletesen ellátja ezt a feladatot.
Az R2 ellenálláson a stabilizátor működéséhez szükséges áram (kb. 5mA), és az R1 ellenálláson keresztül folyó áram összege fog megjelenni. R1 feszültsége mindaddig 5 volt marad, amíg stabilizátor a működési feszültségtartományából ki nem esik, ezért a kívánt töltőáramot az R1 méretezésével tudjuk beállítani.
A töltőáram meghatározása:
Az akku csepptöltéséhez a névleges kapacitás 1-2 ezreléke áram szükséges.
Ehhez kell hozzáadni a nyugalomba tért jármű elektronikáinak áramfelvételét. Ha üzemelő riasztóval szokott pihenni a gép, ne feledjük bekapcsolni a méréshez. Amennyiben felejtős vagy kódot igénylő készülék is van a fogyasztók között, akkor ezt az áram megszakítása nélkül érdemes megmérni.
A csepptöltött akkumulátor akár több hónapos (éves) pihenő után is biztos energiaforrás lesz az indításhoz anélkül, hogy ki kellene szerelni a járműből.