www.elektronikalabor.hu

Elektronika Labor



Fedélzeti számítógép

A mai korszerű gépjárművek - mind haszon, mind személy - fejlett fedélzeti számítógép egységekkel rendelkeznek. Ezek az egységek különböző szisztéma szerint állnak vagy állhatnak kapcsolatban egymással, és a motor, valamint az egész jármű működését felügyelik.
A meghibásodásokat a beépített intelligenciájuk szerint értékelik, és ennek alapján korlátozzák a motor vagy jármű működését (pl. fordulatszám korlátozás). Természetesen, ha a működés alapfeltételét képező hiányosság van, a motor leáll vagy nem indul.
A hiba felismerése, mint általában az elektronikában, sokkal egyszerűbb, ha az alkatrész teljesen meghibásodik vagy pl. vezeték szakadás van. Ekkor a fedélzeti egység reagálása és hibajelzése egyértelmű, a kiolvasott hibakód alapján a hiba jól behatárolható.
Ha egy érzékelő hamis jelet ad, már több fejtörést és ellenőrző mérést igényel a javítás. Pl. ha a légtömegmérő úgy tájékoztat, hogy csak fele annyi levegő kerül a motorba, mint a tényleges, ezt a számítógép helyes értéknek értelmezi, és ennek arányában fogja az üzemanyagot meghatározni. Sem a műszerfalon, sem a kiolvasás során nem találunk hibát, az autó mégsem megy úgy, ahogy szokott.


Soros, vagy számítógépes diagnosztika

Az autószerelésben elterjedt a soros diagnosztika meghatározás - szerintem helytelenül, mivel csak soros adattovábbításról beszélhetünk ebben az esetben - a fedélzeti számítógépek adatainak kiolvasása valamely diagnosztika készülékkel.
Az elektronikai rendszerben - vagy ezzel összefüggően keletkezett - gyakran nem látható hibákat a vezérlőegység eltárolja. Bizonyos hibák gyakori előfordulása a hibatárolóban felhalmozódik, ez a számítógépet óvatosságra inti, és működési korlátozást eredményezhet. Megfelelő számítógépes diagnosztikai programmal ezek a hibák kiolvashatók, értelmezhetők és a hiba megszüntetése után törölhetők.
A diagnosztika hatékonysága a vezérlőegység fejlettségén is múlik, ugyanis minél több paramétert lehet ellenőrizni, annál könnyebb a hibát vagy a hibás működést behatárolni.


Tolatóradar

Rövid használat után természetes segédeszköznek veszi az ember, és átülve egy radar nélküli autóba, máris hiányzik. Félreértés ne essék, ez nem a "mazsolák" segédeszköze, ahogy azt néhány "profi" gondolja. Akármennyire is gyakorlott sofőr valaki a holt-teret ő sem látja, legfeljebb tapasztalatánál fogva könnyebben megoldja a helyzetet. Azokat a tereptárgyakat tudjuk csak figyelembe venni a manőverezésnél, amelyeket előtte rögzítettünk magunkban. Az is előfordulhat, hogy egyet elnéz az ember, a többi már fizika.
De vajon lehet-e olyan gyakorlott valaki, hogy azt is figyelembe vegye, ami nem látható. Ha mozgó tárgy, egy másik jármű, egy állat (állat állat) - vagy ne adj' Isten - egy gyermek kerül a nem látható területre?
Ezt fogja helyettünk érzékelni a tolatóradar.
Persze ismerni kell a paramétereit, viselkedését, hiába jelez a készülék, ha túl nagy a sebesség a megálláshoz.
Sok járműbe már gyárilag is beszerelik, sőt a magasabb kategóriába tartozó gépekbe tolató-kamerát is építenek.